הורדת הכולסטרול באמצעות תזונה ואורח חיים

כולסטרול הוא סוג של שומנים בדם, הנמצאים בגוף ובמזונות מסוימים. למעשה, זהו חומר חיוני הנמצא בדם ובכל תא בגוף, ונחשב לאחד מאבני הבניין של קרומי תא. הגוף משתמש בכולסטרול כדי לצרוך ויטמין D והורמונים. יחד עם זאת, יותר מידי כולסטרול בדם עלול להעלות את הסיכון למחלות לב ושבץ, ולהוביל להצטברות פלאק על דפנות העורקים.

בסופו של דבר, עלול מצב זה לגרום לטרשת עורקים, והפחתת זרימת דם. במצב של קריש דם החוסם את עורקי הלב, עלול להתרחש התקף לב. אם קיימים מצבורי קרישי דם בעורקים או במוח, התוצאות הן שבץ. לכן יש לוודא איזון נכון של כולסטרול בדם.

אם רמת הכולסטרול גבוהה מידי, ניתן לטפל במצב באמצעות שינויים תזונתיים ושינויים פשוטים באורח החיים, כגון אכילת פחות שומנים והגברת הפעילות הגופנית, על מנת להוריד את רמת הכולסטרול ולהפחית את הסיכון למחלות לב ושבץ.

הכל על כולסטרול

כולסטרול הוא חומר דמוי שעווה רכה. המילה 'כולסטרול' עשויה להתייחס לרמות הכולסטרול בדם, או לכולסטרול תזונתי, הנמצא במזונות. כולסטרול בדם מיוצר על ידי הכבד ומהווה שמונים אחוזים מהכולסטרול בגוף. עשרים האחוזים הנותרים מגיעים מהמזון שאדם אוכל.

כולסטרול מועבר בדם על ידי ליפופרוטאינים. קיימים שני סוגים עיקריים של כולסטרול:

ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL). סוג זה נקרא כולסטרול "רע", היות ועודפים ממנו עלולים להצטבר על דפנות העורקים.

ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL). סוג זה נקרא כולסטרול "טוב", היות והוא מסייע לסילוק הכולסטרול ה"רע" מדפנות העורקים.

מחקר שנערך לאחרונה מצא גם כי כולסטרול "טוב" עשוי לבצע פעולות נוספות, כגון מניעת קרעים הגורמים לקרישי דם וחסימת זרימת הדם. יחד עם זאת, מדענים גילו לאחרונה כי כולסטרול זה עשוי להשתנות בקרב אנשים עם מחלת לב.

כלומר, אצל אנשים עם מחלות לב, חלק מהכולסטרול ה"טוב" עלול להיות "רע". מדידת רמות הכולסטרול בדם עשויה להיות לא מדויקת מבחינת תחזית התקף לב. יש צורך בהבנה טובה יותר של הדרך בה פועל הכולסטרול ה"טוב", אך בינתיים רופאים עדיין ממליצים להקפיד על תזונה דלת שומן ואורח חיים בריא על מנת להפחית את הסיכון.

הקשר בין כולסטרול ושומן

רמות כולסטרול קשורות באופן משמעותי לצריכת שומן תזונתי. המזונות המגבירים את הכולסטרול ה"רע" הם שומן רווי ושומן טרנס. שומנים רוויים נמצאים במזונות כגון בשר שומני, שרימפס, חלמונים, מוצרי חלב מלאים, חמאה, שומן חזיר, קוקוס, שמן דקלים, מזון מהיר, חטיפים, מזון מוכן ומזונות המיוצרים עם שומן צמחי מוקשה. שומני טרנס נמצאים במזונות המיוצרים עם שומן צמחי מוקשה חלקית, מזון מהיר, חטיפים ומזונות מוכנים רבים. שומנים אלו מעלים את רמות הכולסטרול הרע.

בצד החיובי, קיימים מספר מזונות המורידים את רמות הכולסטרול הרע, כגון סיבים מסיסים, הנמצאים במזונות כגון שיבולת שועל, שעועית, כרוב, תפוחים, אגסים, שעורה ושזיפים מיובשים. חומצות שומן בלתי רוויות נמצאות במזונות כגון אגוזי מלך, שקדים, אומגה 3; וחומצות שומן, הנמצאות בדגים, במיוחד מקרל, הרינג, סרדינים, טונה וסלמון, זרעי פשתן, שמן קנולה ושמן סויה.

סגנון חיים בריא

קיימים גורמים מסוימים המובילים לסיכון למחלות לב ושבץ, בהם לא ניתן לשלוט כגון גיל, מוצא אתני והיסטוריה משפחתית רפואית. אך קיימים גורמים בהם ניתן לשלוט, כגון אפשרויות התזונה ואורח החיים. תזונה דלה בשומן בריא, כמעט תמיד מורידה את רמות הכולסטרול.

מומלץ לא לעשן, שכן עישון מגביר את רמות הכולסטרול הרע, לשמור על משקל בריא, היות ועודף משקל מוריד את רמות הכולסטרול הטוב ומעלה את הסיכון למחלות לב ושבץ, ולהקפיד על פעילות גופנית סדירה, המקטינה את הכולסטרול באופן קבוע. יש להקפיד על פעילות גופנית מתונה מידי יום במשך חצי שעה עד שעה.

הפחתת הלחץ נחשבת אף היא כגורם מרכזי לשמירה על אורח חיים בריא והפחתת הסיכון למחלות לב ושבץ. מדענים סבורים שיתכן שקיים קשר בין לחץ וכולסטרול מוגבר בדם ולחץ דם גבוה. קיימים דברים רבים אותם ניתן לעשות כדי להתמודד עם לחץ, כמו לצאת לטיול, לבצע מספר תרגילי נשימות עמוקות, לדבר עם חברים, לצחוק בעקבות ספר או סרט ולדעת כיצד לנהל זמן.

אם, לאחר שלושה חודשים עד חצי שנה של תזונה בריאה ואורח חיים בריא, רמות הכולסטרול אינן יורדות באופן משמעותי, יש להתייעץ עם הרופא לגבי תרופות. קיימים מספר סוגים של תרופות זמינות להורדת הכולסטרול והרופא יסייע לבחירת הטיפול התרופתי הטוב ביותר. אך יש לזכור כי תרופות אלו אינן מרפאות כולסטרול גבוה, וגם אינן מחליפות אורח חיים בריא.

למידע נוסף:

על כולסטרול ושומנים בדם – כתבה באתר WebMD

כולסטרול והגורמים לכולסטרול גבוה – כתבה באתר MNT

איך לנצח את הכולסטרול – בדרך טבעית וללא כדורים

Copyright © 2017 בריאות ואהבה