כיצד למנוע כאבי גב

מתחים שפוגעים בגב אינם קשורים רק לנשיאת משאות כבדים. הם נגרמים גם מלחץ נפשי או רגשי, ואנשים רבים נתקלים במצבים מלחיצים מידי יום. בטווח הקצר, המתח שנגרם על ידי לחץ נפשי עלול ליצור כאבי גב. בטווח הארוך, הלחץ עלול לגרום לפציעה חמורה בגב, ובין היתר לבעיות בריאות מסכנות חיים.

הכרת הלחץ

אנשים רבים סובלים ממתח נפשי המתבטא בשריריהם, במיוחד בשרירי הצוואר והכתפיים. לחץ זה מתחיל מכאב ראש בעקבות מתח, שמתחיל בחלק האחורי של הצוואר, ונע מעלה ומטה.למשל, יום רע בעבודה או לחץ מראיון עבודה קרוב עלולים לגרום לפציעה בגב.

בדרך כלל, הדם זורם דרך שרירי הצוואר והגב עם התנגדות מועטת ביותר. יחד עם זאת, בעת לחץ רגשי, שרירים מסוימים עלולים להיות מתוחים ולסחוט כלי דם אלו. זרימת הדם אינה מתאפשרת במצב של כיווץ או שרירים מתוחים. כאשר הצוואר והגב אינם מקבלים את אספקת הדם התקינה שלהם, הם גורמים לכאב.

בנוסף לחוסר הנוחות הזמנית, תוצאות חמורות יותר עלולות לנבוע ממתח. היות והדם נושא את חומרי המזון והחמצן החיוניים לתפקוד השרירים, ירידה בזרימת הדם גורמת להיחלשות השרירים. הם למעשה מאבדים את אספקת הדלק שלהם ומפתחים רגישות למתח ופציעה. לכן יש ללמוד לזהות מתי מצב הרוח ורמת הלחץ משפיעים על המצב הפיסי. כאשר אדם חש מתח, עליו להיות זהיר ולא להתחיל לארגן מחדש את הרהיטים בבית דוקא באותו יום.

הקלת הלחץ

עם זיהוי הלחץ הנפשי בחיים, ניתן להתמודד עימו בשיטות רבות. יש לזהות את האנשים והמצבים בחיים שנוטים להטריד, ולהימנע מהם, או מחלקם, לגמרי. זוהי התרופה הטובה ביותר. אך מכיוון שלא קיימת אפשרות להימנע מכל המצבים והאנשים הגורמים ללחץ, כגון תנועה בשעת עומס, יעדים בעבודה או בוס שאינו מוותר, חרדה מסוימת היא חלק מחיי היומיום.

השיטה הטובה ביותר להימנעות מוחלטת מלחץ היא ללמוד כיצד לצפות מראש מצבים אלו ולקבל החלטה מודעת שלא להניח להם לחדור, ולתכנן את השיטה להקלת המצב. לדוגמה, אם אדם חייב להגיע לסופרמרקט בשעות השיא, עליו לקבל את העובדה שיתכן ויתקל בתורים ארוכים, ולתכנן הסחות דעת, כגון להביא עימו ספר לקרוא.

יש להרגיע את המיינד על מנת להקל על הגב, ולהימנע מההרגלים שעלולים להחמיר את מצב הלחץ, כגון קפאין וניקוטין, אשר עשויים להיות בעלי השפעה של יצירת תחושת חרדה גם כאשר אדם אינו מודאג. צמצום צריכת חומרים ממריצים מפחית את רמת המתח.

כמובן, תמיד יש את השיטה הקלאסית להימנעות מלחץ. מומלץ למצוא מקום שקט, לעצום את העיניים, להקשיב למוסיקה מרגיעה, לנשום לאט ועמוק, ולדמיין ישיבה על חוף הים, עם חול חם, גלים מלחכים ורוח קלה. התחושה תשתפר והמתח יתפוגג.

קיימות דרכים רבות למנוע כאבי גב, כמו גם אפשרויות שונות למניעת ההתנהגויות השליליות הגורמות לכאבים. הכללת חלק משיטות אלו בשגרת היומיום, מובילה למצב בריאות וחוזק של הגב.

 

Copyright © 2017 בריאות ואהבה